جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
تعمیر برد تغذیه

تعمیر برد تغذیه

تعمیر برد تغذیه یا همان پاور مبحث مقاله امروز ماست ، پاور قطعه ای بسیار حیاتی برای تمامی دستگاه‌های الکترونیکی می باشد به این صورت که اگر دستگاهی فاقد پاور باشد روشن نخواهد شد لذا قلب هر دستگاهی پاور یا برد تغذیه آن است آیفون های تصویری از جمله دستگاه های الکترونیکی هستند که بسیار دچار خرابی پاور می‌شوند به همین منظور در این مقاله هدف ما آموزش تعمیر برد تغذیه آیفون تصویری می باشد.

شاید دوست داشته باشید: تعمیر آیفون تصویری

ممکن است سوال پیش بیاد که آیا پاور آیفون های تصویری از نظر میزان ولتاژ و حتی تعمیر با هم تفاوت هایی دارند؟ جواب به این سوال مثبت است. هرچند بسیاری از مدل‌ها و برندهای آیفون تصویری از نظر نحوه تعمیرات به هم شباهت دارند اما باز کمی تفاوت های مشاهده می شود مثلاً میزان ولتاژ برای راه اندازی آیفون تصویری الکتروپیک با بقیه آیفون های تصویری متفاوت است که می توانید از قسمت تعمیر آیفون تصویری الکتروپیک بیشتر با تعمیرات این برند از آیفون تصویری آشنا شوید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

انواع برد تغذیه

  1. برد تغذیه سوئیچینگ ۵ و ۱۲ ولتDVD آی سی دار
  2. برد تغذیه سوئیچینگ ۵ و ۱۲ ولت DVD
  3. برد تغذیه سوئیچینگ DVB
  4. ماژول مبدل ولتاژ سوئیچینگ ۲۲۰ ولت متناوب به ۱۲ ولت مستقیم ۴۰۰ میلی آمپر
  5. مبدل ولتاژ سوئیچینگ ۲۲۰ ولت متناوب به ۵ ولت مستقیم یک و نیم آمپر
  6. مبدل ولتاژ سوئیچینگ ۲۲۰ ولت متناوب به ۵ ولت مستقیم یک آمپر
  7. مبدل ولتاژ سوئیچینگ ۲۲۰ ولت متناوب به ۵ ولت مستقیم ۷۰۰ میلی آمپر
  8. سوئیچینگ رسیور و گیرنده دیجیتال DVBT
  9. برد مبدل AC به DC یکسوساز دوبل با صافی و رگولاتور

تفاوت بردهای ساده و سوئیچینگ

  • برد تغذیه ساده:

برد های پاور ساده کاربردشان تبدیل ولتاژ ورودی ۲۲۰AC به خروجی ۱۲ ولت DC با جریان دهی ۲ آمپر می باشدt به‌عبارتی برق شهری را گرفته و به برق مناسب جهت استفاده دستگاه های الکترونیکی تبدیل می‌نماید.

  • برد تغذیه سوئیچینگ:

علاوه بر عملکرد ، شکل‌ظاهری برد های سوئیچینگ نیز با برد های ساده متفاوت می باشد به این صورت که از دو عدد سیم پیچ یا همان ترانس برخوردار است که هر سیم پیچ دارای پایه های متعدد به منظور تامین ولتاژ های متفاوت است. عملکرد برد های سوئیچینگ به این صورت می باشد که اگر بازه ولتاژ دهی آن بین ۱۲ تا ۲۴ باشد ؛ متناسب با نیاز دستگاه و قطعه ای که به آن وصل می شود اقدام به ولتاژ دهی می نماید اگر مصرف کننده نیاز به ۲۴ ولت داشته باشد ولتاژ ۲۴ ولت به آن می رساند و  اگر مصرف کننده ۱۶ ولت نیاز داشته باشد ۱۶ ولت به آن می رساند.

نکته! بردهای تغذیه مورد استفاده در آیفون تصویری همگی از نوع سوئیچینگ می باشند.

علت خرابی برد تغذیه آیفون تصویری

  1. عمده علت خرابی پاور مانیتور آیفون تصویری را می توان به خاطر نوسان برق دانست.
  2. مرغوب یا نامرغوب بودن جنس قطعات به کار رفته در ساخت پاور بسیار در عمر برد تغذیه تاثیر گذار است.
  3. مکان گرم ، اگر آیفون تصویری خود را در کنار بخاری یا شوفاژ نصب کرده‌اید گرما می تواند به مرور باعث خرابی برد تغذیه شود.
  4. نصب اشتباه مانیتور به پنل دم در می تواند منجر به سری شدن دستگاه شما و سوختن برد تغذیه تان شود.
  5. معیوب بودن رله دربازکن از دیگر علل خرابی برد تغذیه است.
  6. عدم استفاده از ترانس AC نیز می تواند منجر به فشار وارد شدن به برد تغذیه و خراب شدن آن شود.

علائم نشان دهنده خرابی برد تغذیه در آیفون های تصویری

  • چشمک زدن چراغ روی مانیتور
  • شنیدن صدای تق تق از مانیتور
  • پرش تصویر
  • نداشتن زنگ
  • نامفهوم بودن صدای زنگ
  • اختلال در صدا

 

تعمیر برد تغذیه

برای تعمیر برد تغذیه در اولین قدم اقدام می‌کنیم به شناسایی قطعات معیوب روی برد، به این صورت که توسط مولتی متر ولتاژ گیری توسط پایه های منفی و مثبت مولتی متر انجام می شود. از طریق ولتاژ گیری میتوانیم از برقراری برق ورودی به قطعات اطمینان حاصل نمائیم.

نکته!  قبل از ولتاژ گیری اگر بین قطعات خازن و یا هر قطعه ای را مشاهده کردیم که به اصطلاح باد کرده باشد ابتدا آن را تعویض می نمایید و برد تغذیه را تست می کنیم اکثر مواقع با تعویض قطعه باد کرده و معیوب پاور شروع به کار می کند. اگر با تعویض قطعه همچنان پاور معیوب بود شروع به ولتاژگیری برق ورودی قطعات می‌نمائیم و باید یادمان باشد که خازن ها را می‌توان ولتاژ گیری کرد اما به طور دقیق نمی توان ظرفیت آنها را اندازه گیری کرد. و بهتر است اگر به خازنی شک کردید که معیوب است آن را تعویض نمائید.

نکته! آموزش تعمیر آیفون تصویری تکنما را از سایت آیفون سازان پایتخت مشاهده نمائید.

 

عملکرد قطعات پاور آیفون تصویری

  • خازن:خازن وظیفه ذخیره بار و به عبارتی انرژی الکتریکی را بر عهده دارد که مکانیزم عملکرد خازن ها یکسان می باشد هرچند از نظر ابعاد و اندازه با هم متفاوتند.به نکات زیر درباره خازن توجه نمایید :

1. از خازن به عنوان فیلتر کننده فرکانس و ذخیره کننده بارهای الکتریکی در مدار الکتریکی استفاده می نمایند.

2. ظرفیت خازن ها از پیکوفاراد تا میلی فاراد می باشد .

3. مهمترین مشخصه خازن ظرفیت آن است، موقع تعویض خازن معیوب حتماً خازنی متناسب با ظرفیت تعیین شده جایگزین نمائید از نظر ظرفیت خازن ها به سه دسته خازن با دو صفحه موازی، خازن استوانه‌ای و خازن کروی تقسیم می‌شوند.

  •  دیود:دیودها به عنوان یکسوساز نیز شناخته می شوند به این صورت که دیود ها را می توان از اصلی‌ترین بلوک های تبدیل توان AC هستند و جریان متناوب را در جهت مستقیم عبور می دهند و آن را در جهت معکوس سد می‌کنند در نتیجه از آنها برای تبدیل ولتاژ AC به DC استفاده می شود
  • سیم پیچ: هر گاه یک هدایت کننده جریان الکتریکی را در قالب دوایری با مرکز مشترک بپیچیم، سیم پیچ ایجاد می‌شود و کاربرد عمده سیم پیچ ها را می توان برای کنترل میدان مغناطیسی دانست که میدان مغناطیسی برایند در داخل سیم پیچ بیشتر از خارج سیم پیچ می باشد و نکته مهم این است که میدان مغناطیسی در بیرون از سیم پیچ به سمت چپ می باشد.
  • مقاومت: مقاومت از جمله قطعات مصرف‌کننده انرژی است که برای اهداف مختلف از جمله کم کردن جریان، تقسیم ولتاژ ،تنظیم میزان سیگنال مورد استفاده قرار می گیرد.

گروه مهندسی آیفون سازان پایتخت فعال در زمینه نصب و تعمیرات تمامی برندهای آیفون تصویری ، قطعات الکترونیکی ، تابلو روان و… می باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید و یا به پیج اینستاگرام ما مراجعه نمائید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن زاده
حسن زاده
3 سال قبل

سلام خسته نباشید و خدا قوت بابت توضیحات عالی و فیلم اموزشی که درباره تست خازن در برد تغذیه گذاشتین، ممنونم

رضا
رضا
3 سال قبل

عرض سلام و خسته نباشيد ، بسيار عالي ، خيلي ممنونم بابت توضيحات کاملي که در رابطه با تعمير برد تغذيه آيفون تصوير دادين ، خيلي کامل بود

تعمیر ایفون تصویری

مطالب آموزشی

آنچه در این مقاله میخوانید :